Vanderbilt en olie maximum prijzen
Vrijspreker: Vandaag een kijkje in de keuken van dwaze economische ideeën.
Opperdienaar: Vandaag: "dumpen" Vanderbilt was een spoorweg tycoon in de VS. Hij was in competitie met Jay Gould. Om de grootste te worden kwamen de twee in een prijsoorlog terecht. Daarbij werden de prijzen zo laag dat ze verlies leden op verscheping van vracht. Door antikapitalisten wordt dat neerbuigend 'dog eat dog' kapitalisme genoemd. De ondernemers eten elkaar op, een soort bedrijfs kannibalisme. Het is zo'n term die erg moet klinken, zodat je er verder niet teveel over nadenkt maar wel om regulering schreeuwt. Om te beginnen zou je kunnen nagaan of honden elkaar opeten in een natuurlijke situatie. Of je zou het kunnen leggen naast de theorie dat graaiende ondernemers hun prijzen juist omhoog doen en de lonen omlaag om meer winst te maken. Is de natuurlijke situatie zonder overheid nu moordende concurrentie met dalende prijzen of ongebreidelde winsten met stratosferische prijzen?
Afijn het standaard tarief voor vrachtvervoer over spoor was $125 voor een wagon tussen New York en Buffalo in 1867. Dat daalde naar $100, $75 en uiteindelijk vervoerde Vanderbilt koeien voor ... $1. Zijn treinen zaten vol met koeien, maar hij hield er snel op met deze stunt toen hij ontdekte dat Gould alle koeien in Buffalo had gekocht om naar New York te sturen voor slacht via Vanderbilt zijn treinen.
Je hoort ook vaak het fabeltje dat ondernemers hun product dumpen met verlies om zo de concurrentie uit te schakelen waarna ze dan de prijzen torenhoog kunnen maken omdat ze nu een monopolie hebben. Als iemand ook maar een beetje aan een onderneming geroken heeft, weet je dat zo'n plan geen enkele kans van slagen heeft zonder overheid. De concurrent kan gewoon deze producten in zulke aantallen kopen, dat de bedenker van dit plan failliet gaat omdat hij met een groter volume meer verlies maakt.
De overheid met al zijn academisch geschut heeft deze propaganda bedacht om hun rol te rechtvaardigen. Helaas geloven ze hun eigen onzin op een gegeven moment. Nu willen ze een olie prijsbegrenzing doorvoeren voor alleen Russische olie. Ze hebben duidelijk niet geleerd van de gas boycot, die de prijs van gas zo opdreef, dat Rusland meer verdiende ipv minder, zelfs met korting en de kosten van sjoemelen. De landen met de meest 'flexibele/corrupte' ambtenaren, krijgen goedkope energie.
Vrijspreker: Hoe zal dit zich verder ontwikkelen?
Opperdienaar: Ik zie nog geen kentering op komst. De overheid probeert nog steeds bijvoorbeeld mensen die het 'vaccin' namen te overtuigen dat het niet werkt en ze de booster moeten nemen, terwijl ze tegelijkertijd de mensen die het 'vaccin' niet namen, proberen te overtuigen dat het wel werkt. Niet erg verschillend van onderdanen overtuigen dat de ondernemers in het wild de prijzen tegelijkertijd de grond en de stratosfeer in jagen.
De reden dat ik geen kentering zie is dat magisch denken zich ook tot de harde wetenschappen is doorgedrongen. Het begon al met Frans Timmermans die een eredoctoraat kreeg van de TUDelft. Er worden nu ook belachelijke motoren ontwikkeld, bijvoorbeeld waterstof motoren die je niet in de garage kunt zetten omdat de tank met vloeibare waterstof leeg moet lopen omdat de enorme koude temperatuur te handhaven zodat de tank niet ontploft.
De medische wetenschap was al eerder onder politieke invloed gebracht en lijkt hopeloos verloren, maar als het woke volk ook de bruggen, vliegtuigen en wolkenkrabbers gaat ontwerpen, dan kan het nog wat worden. En denk maar niet dat de schuld wordt neergelegd waar die thuishoort.
Comments: