Ricardo bij debatteren

Vrijspreker: U merkte op dat onderdanen de theorie van David Ricardo over relatief voordeel vaak onbewust toepassen in discussies

Opperdienaar: David Ricardo is de econoom die bedacht dat de productie gemaximaliseerd wordt als mensen zich specialiseren in waar ze relatief goed in zijn. 

Dat dit zelfs geldt als bijvoorbeeld een chirurg ook sneller kan typen dan zijn secretaresse. Nog steeds kunnen meer patiënten geholpen worden als de chirurg het typen overlaat aan de tragere secretaresse en zich specialiseert in opereren.

Onderdanen bewaken elkaar

Vrijspreker: U ging laatst naar de apotheek toe en zag daar hoe onderdanen de structuur van de samenleving in stand houden. Wat waren Uw ervaringen?

Opperdienaar: De overheid wil natuurlijk overal controle over hebben, maar naast infrastructuur, zijn gezondheidszorg en pensioenen ook favoriet. De wegen, post, telecommunicatie en financiële infrastructuur  moeten we natuurlijk onder controle hebben omdat deze zaken nodig zijn om succesvol een opstand tegen de machthebbers te kunnen organiseren. Daarom noemen onderdanen de wegen meestal als eerste, proestend van het lachen om zoveel naïviteit bij hun libertarische gespreksgenoot.

Maar gezondheidszorg, onderwijs en pensioenen, zijn meer een diepte investering. Ze kosten op de korte termijn alleen maar geld, maar zorgen dat de volgende generatie ook weer onderdaan is. Je staat bij je heersers in het krijt voor genoten onderwijs en als de gezondheidszorg en pensioenen niet meer privaat zijn, dan wordt het belangrijk wie zich het best door de bureaucratie heen kan slaan. Het werpt een schaduw over de toekomst. Omdat marktverstoringen met nieuwe marktverstoringen worden aangepakt, is ook de apotheek een Kafkaeske toestand geworden. Ik bevond me dan ook in een rij mensen die buiten de apotheek stonden te wachten en elke klant kostte ongeveer 10 minuten.

Repressive desublimation

Vrijspreker: U kwam in het book "De verwarring" (The confusion) van Neal Stephenson een interessant concept tegen.

Opperdienaar: Allereerst wil ik het begin van het plot geven. Als verwarde man is een boek over verwarring al erg genoeg. Een aantal galeislaven bedenkt een plan om hun vrijheid terug te krijgen door een Spaans galjoen met zilver te kapen. Ze betrekken hun eigenaar, de Pasha van Algiers en een investeerder in het plan. Ze nemen het Spaans galjoen inderdaad in en ontdekken dat het vol met goud zit in plaats van zilver. Op de vlucht voor de Spanjaarden worden ze achtervolgd door hun investeerder. Ze moeten dan hard roeien om hun achtervolgers voor te blijven. Dit doen ze door elkaar afwisselend met de zweep te slaan tijdens het roeien. Het ene moment slaat de eigenaar zijn slaven, dan een slaaf zijn eigenaar.

Vrijspreker: Je vraagt je af of elkaar zweepslagen geven nu de manier is om sneller te roeien.

Opperdienaar: Symbolisch was het wel mooi. Eerst slaat de heerser zijn slaven en daarna op weg naar vrijheid rossen ze elkaar om beurten af. Het doet aan democratie denken. Een tocht naar vrijheid, maar nog steeds gevangen in het idee dat je toch door iemand afgerost moet worden, omdat het anders chaos wordt. Al zij het dat de afrosser nu bij meerderheid gekozen wordt door degenen die afgerost worden. Slaven zoeken ook na bevrijding naar een andere heerser. Ze voelen zich ongemakkelijk bij het idee van vrijheid.

Het Mandela effect

Vrijspreker: Het Mandela effect is nogal in de mode de laatste tijd. Waar gaat dat over?

Opperdienaar: Het effect is genoemd naar het overlijden van Nelson Mandela. De meeste mensen in de VS dachten blijkbaar dat hij al lang dood was. Hoe kan het dat zo veel geheugens gefalsificeerd waren? Het misverstand is waarschijnlijk ontstaan uit bericht over een andere anti apartheid activist die dood ging. Steve Biko stierf op 12 September 1977. Op 1 of andere manier dachten mensen na Biko's dood dat Nelson Mandela dood was. 

Vrijspreker: Welk psychologisch effect zorgt voor dergelijke massale veranderingen van herinneringen?

Opperdienaar: Het is bekend dat het vrij eenvoudig is valse herinneringen te injecteren in de meeste mensen. Vooral bij jonge kinderen. Zo is het gelukt om mensen te laten denken dat ze een tocht hadden gemaakt in een hete luchtballon of als kind verdwaald waren in een winkelcentrum. Dit planten van foute herinneringen gebeurt vaak via vraagstellingen waarin de informatie verborgen zit. Zo is het ook gelukt mensen te laten denken dat ze Bugs Bunny ontmoet hadden in een Disney park. Dit werd gedaan door te vragen hoe Bugs Bunny ze begroette en hoe ze hem ervoeren. Het is onmogelijk omdat Bug Bunny van Warner Brothers 'is', de concurrent van Disney.

Fascisme als de griep

Vrijspreker: U ziet parallellen tussen griepepidemieën en sociale epidemieën waarbij iedereen bevangen raakt van een nieuwe heerser

Opperdienaar: Het is erg interessant om de samenleving te bekijken als een groot organisme. We hebben het geloof ik al een keer eerder behandeld. Net zoals een mens ziek kan worden, kan een samenleving dat ook. Als een mens gestoken wordt door een wesp, dan slaat zijn immuunsysteem op hol en richt daarbij de grootste schade aan het lichaam aan. Op dezelfde manier kan een zwakke partij een terroristische aanval gebruiken om het organisme van veel sterkere samenleving te vellen. Het immuunsysteem van de sterkere samenleving wordt opgestookt (totalitaire staat) en richt vele malen meer schade aan dan de aanval zelf.

Bij het griepvirus, komt het virus om het jaar terug. Het is alleen altijd een klein beetje gemuteerd, waardoor het immuunsysteem de nieuwe versie niet meer herkent en uitschakelt. Dit is bij fascisme ook zo. Het muteert een beetje en is daarmee onherkenbaar geworden. Net als bij griep zijn de verschijnselen elke keer ongeveer hetzelfde. Hoge schulden, een overheid die de onderdanen bespioneerd, identificatieplicht, militaire megaprojecten, genationaliseerde gezondheidszorg en onderwijs, een zondebok die geofferd wordt voor onze zonden.

Vrijspreker: Hoe komt het dat het immuunsysteem opeenvolgende rondes van de besmetting niet herkent en uitschakelt?

Opperdienaar: Het immuunsysteem moet heel selectief zijn, anders valt het bevriende cellen aan in plaats van vijandige. Dan krijg je allergieën en autoimmuun ziektes, dat is ook heel vervelend. Het moet dus heel agressief zijn, maar tegelijkertijd selectief, dus alleen tegen ziekteverwekkers. Gezien vanuit de ziekteverwekker moet er dus wel mutatie plaats vinden wil deze overleven.

Fascisme of communisme of hoe je het ook wil noemen, moeten dus ook enigszins muteren. Wie gewoon weer met dezelfde symbolen aankomt als in de 2e wereldoorlog of de Sovjet tijd, wordt in het beste geval genegeerd. 

David Hume en het is-ought probleem

Vrijspreker: U hoorde laatst weer een discussie tussen een libertariër en 2 statisten

Opperdienaar: De vrije vogel kreeg ze in recordtijd allemaal naar zijn hoofd gesmeten:

-Je gebruikt de wegen maar wilt geen belasting betalen (dief, profiteur).

-Als het je hier niet bevalt, rot je maar op (hypocriet)

-Falen van de marktwerking in de zorg (empirisch bewijs)

-Geen garantie op rechtsbescherming zonder staat (slechte dienstverlening door de vrije markt)

-Evolutie heeft ons gegeven wat we hebben, dus het zal wel ergens goed voor zijn (empirisch bewijs)

 Slaven die niet doorhebben dat ze slaven zijn, gooien alle argumenten op tafel die ze ingefluisterd zijn door hun heersers waarom hun slavernij eigenlijk vrijheid is. De hele santenkraam vloog de libertariër om de oren in een uur tijd. Hij verdedigde zich kranig, maar werd uiteindelijk toch uitgemaakt voor Jehova getuige. De gelovigen zien tenslotte overal geloof in.

Magisch moreel pak mist

Vrijspreker: U heeft niet zo veel tijd voor een artikel deze week, is er nog iets dat U kwijt wilt?

Opperdienaar: Er is een magisch moreel pak in de verkeerde handen gevallen. Uit fictie kennen we het natuurlijk ook, Spideman, Batman, Superman, Iron man, Sinterklaas, ze trekken allemaal een speciaal pak aan en hun natuur verandert compleet. Zo ook met agenten van de heersers. Waar moord en diefstal normaal gesproken fout zijn, wordt het essentieel voor het goed functioneren van de samenleving als de dader een moreel magisch blauw of kaki pak aan trekt.

Doneer2a