De empathie kloof

Vrijspreker: U heeft nog een punt te melden uit het boek 'the mind club'. Wat is dat?

Opperdienaar: Het gaat om een verschijnsel dat velen van ons waarschijnlijk al kennen, maar wel eens expliciet gezegd mag worden: De empathie kloof.

Het houdt in dat we meer empathie kunnen voelen voor iets wat relatief ver weg staat dan voor iets wat vlakbij staat. Ik heb het al een keer eerder besproken met het volgende grafiekje.

empathyie profiel

De hulpeloze helden

Vrijsprekers: Libertariërs en voluntaristen halen hun idee over wat moraliteit zou moeten zijn vaak uit logica, sommigen uit gevolgethiek en sommigen uit gevoel, zijn er nog meer mogelijkheden?

Opperdienaar: Veel main stream wetenschappers doen aan enquêtes als het om moraliteit gaat. Je kijkt alleen wat het is, niet wat het zou moeten zijn. Het einde van de geschiedenis is bereikt wat betreft moraliteit. Alleen nog de puntjes op de democratische 'i' zetten.

Vrijspreker: Tot wat voor soort conclusies komen ze met die enquêtes?

Wil je vooruit komen?

imagesVrijspreker: U heeft een advies voor de volgende generatie, wat is dat?

Opperdienaar: Verspil je leven niet aan mensen de waarheid zeggen. Ze willen graag belogen en bedrogen worden. Het is een merkwaardig verschijnsel, maar ergens wel begrijpelijk. Neem Doutzen Kroes. Zit die er op te wachten dat iemand haar een mooie vrouw noemt? Nee, dat heeft ze al een miljoen keer gehoord. De waarheid is saai. Mooie vrouwen zitten niet op een complimentje over hun uiterlijk te wachten. Sexy vrouwen willen niet horen dat ze sexy zijn net zo als rijke mannen niet graag horen dat ze rijk zijn. Sterker nog, als je tegen een mooie vrouw zegt dat mannen in haar geïnteresseerd zijn omdat ze een lustobject is, is ze waarschijnlijk beledigd. Net zo als wanneer je tegen een rijke man zegt dat vrouwen in hem geïnteresseerd zijn omdat hij veel geld heeft. Dat vindt hij ook niet leuk. Hij hoort waarschijnlijk liever dat hij een lustobject is.

Grenzen en principes

120104 1 nijlgans 450 311Vrijspreker: U heeft ook een probleem met immigranten?

Opperdienaar: Ja, ik fietste laatst door de polder en dan zie je zo'n heel weiland vol met die Nijlgans. Die hoort hier niet. Het is een epidemie. Dat vliegt maar over de staatsgrens heen alsof die niet bestaat. Je hoort vele mensen er over klagen. De Hollandse gans wordt verdrongen door die vervelende buitenlandse Nijlgans. Hij is ook van nature gewelddadig.

Vrijspreker: Zonder werkvergunning, zonder enige toestemming van een overheid. Dat moet pijn doen.

Opperdienaar: Ja, dat zit de onderdaan niet lekker. Je kunt het merken op de straat. Er is een roep uit het volk om wat aan de Nijlgans te doen. De naam zegt het al: "Nijlgans". Is er hier een Nijl? Nee. Laat die Nijlgans lekker in de Nijl blijven zwemmen? Wat doet die in de polder? Precies, daar hoort hij dan ook niet.

Tirannie blijft drijven

alexVrijspreker: U zet nogal wat vraagtekens bij de strategie van de onderdanen om van hun onderdrukkers af te komen

Opperdienaar: Ja, als je jarenlang gefaald hebt en je overheid alleen maar groeit, zou je ook verwachten dat er aan een verandering in strategie gedacht wordt.

Vrijspreker: Waar denkt U aan?

Opperdienaar: Vaak wordt het citaat aangehaald van Edmund Burke:

Het enige dat nodig is voor de triomf van het kwaad, is dat goede mensen niets doen.

De basis voor allerlei acties uiteenlopend van referenda, verkiezingsfolders uitdelen tot Rutte aanklagen met een kort geding en allerlei ander activisme. Maar stel nu dat die uitspraak niet klopt. Goede mensen moeten zich de pleuris werken voor tirannie. Kijk naar Isis, die zitten zo krap bij kas dat ze hun eigen strijders ombrengen om hun lichaamsdelen te verkopen op de orgaanmarkt. Kennelijk voelen ze al aan dat belasting verhogen niet meer geld gaat opbrengen (wat ze niet weerhoudt het te proberen). Dit brengt mij tot de volgende uitspraak:

Het enige dat nodig is voor de triomf van het kwaad is dat goede mensen zich 100% blijven inzetten

Opperdienaar in de VS

Vrijspreker: U was onlangs naar de VS gegaan om van daaruit wat rond te reizen op een cruiseboot. Wat waren Uw ervaringen?

Opperdienaar: Het viel me alles mee om de Death Star te bereiken. Natuurlijk wel de nodige veiligheidsmaatregelen, maar dat is te verwachten. Miami is een aparte stad. Heel veel immigranten van over de hele wereld die daar hun heil zoeken. In de bar bijvoorbeeld zat aan mijn rechterhand een mijnheer gekleed in slechts een tuigje met wat wit dons er op en witte veren engelenvleugeltjes op zijn schouders bevestigd. Op zijn voornamelijk naakte lichaam zaten verder groene glittertjes. De overige bezoekers groeten hem enthousiast en zonder enige verbazing.

Vrijspreker: Je moet vandaag de dag geen LGBTQ's gaan uitlachen.

Opperdienaar: Inderdaad, een faux pas die je duur te staan komt. Naakt, met groene glitters en engelenvleugeltjes aan de bar of niet, gewoon vriendelijk lachen alsof je het elke dag mee maakt. Je wilt niet bekrompen lijken. De bar keeper kwam uit Servië en de dame aan de linker kant ergens uit Zuid Amerika. “Oh Surfia” schreeuwde ze naar de barkeeper, “oorlog daar, toch?”. “Nee, dat is Syrie”, wierp de bar keeper vergeefs tegen. “Ja Surfia, waar de oorlog is”. De glitterman voelde zich lang genoeg genegeerd en vertrok. Een ober met een oortje in en het uiterlijk van een CIA agent kwam bij de bar staan. Hij keek me aan en lichtte een wenkbrauw op terwijl hij naar de lege stoel van de glitterman keek. “Multi miljonair, gepensioneerde generaal. Ja, je ziet het er niet altijd aan af”.

Vrijspreker: Nog wat speciaals gedaan?

Opperdienaar: De volgende dag aan het strand kwamen er 2 vliegtuigen over vliegen met van die reclame banieren.

air banner 1

banner 2 combined

Vrijspreker: Je vraagt je af of de 2 activiteiten, politiek en schieten te combineren zijn. Wat vindt U daar overigens van, die schietende onderdanen?  Opperdienaar: Ik houd niet van onderdanen met wapens. Ik weet dat libertariers meestal geen probleem met wapens hebben maar wel met de initiatie geweld. Dit terwijl dat bij de meeste gewone mensen juist andersom is. Die hebben wel een probleem met wapens maar absoluut niet met de initiatie van geweld. Ik ben even polshoogte gaan nemen bij die tent door me er met Uber naar toe te laten brengen. De auto werd bestuurd door een vervelende Argentijn die niets goeds over de overheid te melden had en ze met de mafia vergeleek. Hij had nogal wat problemen gehad om zijn eigen geld weer uit Argentinie te krijgen nadat hij voor een paar jaar naar zijn moederland was terug gegaan. Hij bracht me wel keurig waar ik moest zijn: Lock & Load Miami.

Vrijspreker: Hoe ging het schieten?

Opperdienaar: Ik heb met de Colt Commando, de Colt M4 Commando en de Glock18 geschoten. De instructeur had zelf in Afghanistan gevochten. Na afloop liet hij trots zijn medailles zien. De grootste viel gelijk op. “Deze is voor het beschermen van een Nederlandse generaal, terwijl hij de ronde deed om handjes te schudden met de locals” verduidelijkte de instructeur. Ik las het opschrift. “Jaap de Hoop Scheffer”, nep goud, typisch Jaap.

Vrijspreker: Zozo, generaal Jaap

Opperdienaar: Je vraagt je af of generaal Jaap ook ergens als multimiljonair in een wit donzen tuigje en aangeplakte vleugeltjes aan cocktails zit te lurken.

Vrijspreker: Daar moeten we waarschijnlijk nog een paar jaar op wachten. En de cruise?

Opperdienaar: Een aantal van die belastingparadijzen langs. Zo’n schip is eigenlijk een soort drijvend land. Tot mijn ergernis vertelde de ober me dat hij geen loonbelasting betaalt. Nergens.

Vrijspreker: Ja, wie betaalt het uitbaggeren van de vaargeulen dan?

Opperdienaar: Die cruise maatschappijen hebben nogal wat macht. Het viel me ook op dat je vaak niet eens een paspoort hoefde laten zien als je van boord ging. Personeel bestond wel grotendeels uit moslims uit Indonesië. Zo’n schuit zou niet ver komen als je er moslims van zou weren.

 

Bidden kreng, bakken kreng

Vrijspreker: Bij onze zuiderburen was nogal wat ophef ontstaan over een imam die niet tot Allah wilde bidden voor niet moslimslachtoffers van de aanslagen in Brussel. Moet hij dat doen?

Opperdienaar: Een vreemde eis. Stel iemand gelooft niet in Zeus, maar hij wil wel dat een Zeus priester voor hem tot Zeus bidt. Het is alsof je het niet koud hebt en aan iemand die het wel koud heeft vraagt, of die de verwarming voor je aan wil zetten. Als hij weigert de verwarming aan te zetten voor mensen die het niet koud hebben, word je boos. 'Maar je hebt het niet koud' zegt hij. 'Ja, maar jij wel' antwoord je.

Het doet ook denken aan die christelijke bakkers die geen taart wilden bakken voor de bruiloft van een homo stel. Grote verontwaardiging bij links net zoals er bij de weigering van de imam om te bidden tot Allah voor ongelovigen grote verontwaardiging bij rechts is. Discriminatie! Bakken kreng zegt links, bidden kreng zegt rechts. 

Vrijspreker: De overheid is vast wel bereid er een boete voor te bedenken.

Doneer2a