Intergenerationeel collectivisme

Vrijspreker: U zegt dat als het water ons emotioneel aan de lippen staat, we allemaal collectivist worden.

OpperDienaar: Collectivisme is dat je een groep mensen allemaal verantwoordelijk maakt voor de acties van een individu uit die groep. De gedachtegang gaat ongeveer zo: "joden, negers, moslims, zijn allemaal hetzelfde, ze initiëren altijd geweld en ze begrijpen maar 1 taal de taal van geweld. Het zit in hun cultuur. Ik ben zelf een gematigd en vredig persoon, dus ik begin altijd met de rede, maar deze barbaarse beesten snappen maar 1 ding en dat is geweld."

Hetzelfde geldt voor de positieve kant: We hebben een medaille gewonnen bij de olympische spelen. De prestatie van een individu straalt collectivistisch af op de natie in zijn geheel.

 

Nu kan het wel eens moeilijk zijn om vol te houden dat de collectief te vernietigen groep barbaren, de werkelijke agressor zijn en de oorzaak van alle problemen in de eigen samenleving. Aan die problemen zit vaak een overheidsluchtje. Meestal wonen de barbaarse tobbers ook duizenden kilometers weg en vaak nog in erbarmelijke omstandigheden ook. Om het overtuigender te maken heeft de overheid daarom een deel van hen tussen de lokalen geplaatst in ghettos met regelgeving waardoor economisch falen gegarandeerd is. Vaak gooien ze nog een paar bommen op de achtergebleven familie in hun thuisland Ruritania. Bij de barbaren is de gedachtegang niet anders, dus die slaan ook collectivistisch terug. Iedereen is zich aan het verdedigen tegen de agressie van de ander en ieder meent de feiten achter zich te hebben.

Vrijspreker: Maar als je de te vernietigen barbaren niet als agressor kunt af schilderen, dan ben je verloren. Je moet de moral high ground hebben.

OpperDienaar: Er is nog een andere vorm van collectivisme die we kennen van de Balkan conflicten. Intergenerationeel collectivisme. Je gaat gewoon terug tot het jaar 800 en gooit 50 generaties tezamen in de collectivistische zak. Op die zak kun je moreel gerechtvaardigd inhakken. Er zit immers een agressor in die zak. Het aggressorschap van de 800 jaar oude neger/moslim/jood, besmet niet alleen alle tijdgenoten, maar verspreidt zich ook 800 jaar in de toekomst.

intergenerational collectivism

Vrijspreker: Dus je moet het allemaal in 1 zak flikkeren en klaar is Kees?

OpperDienaar: Zo simpel is het. Iedereen die dood mag in een jute zak, met een paar schoften uit het verleden erbij, noem het een collectief en klaar ben je.

Vrijspreker: Is het niet moeilijk de groep af te bakenen?

Opperdienaar: Volgens de schrijver van het boek The Mind Club, is dat niet op het eerste gezicht duidelijk. Bijvoorbeeld, Kandinsky liefhebbers kun je een groep noemen, want er is een samenhang, maar 'niet Kandinsky liefhebbers' kun je moeilijk een groep noemen. De auteur zegt dat groepen wel heel eenvoudig ontstaan als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

1.Gelegenheid voor genegenheid of wreedheid

2.Reciprociteit (het iemand met gelijke munt terug kunnen betalen)

3.Transitiviteit. (Het over kunnen dragen van meningen over anderen)

 

Comments:

Doneer3